Artikelen zoeken

Opening VR Hub groot succes!

09 October 2017 | Joep Kolijn | Concept Toon project timeline

Op 27 september 2017 werd de VR Hub van de Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven (GGzE) feestelijk geopend. Er was grote belangstelling voor deze officiële opening, waarbij er ongeveer 60 belangstellenden met zeer diverse achtergronden verwelkomd werden.

Opening

Tijdens de opening van deze fysieke locatie was er tijd voor zorgprofessionals en andere geïnteresseerden om Virtual Reality-toepassingen, waaronder een 360° video en enkele VR-ervaringen, uit te proberen. Deze nieuwe mediatechniek wordt al voorzichtig toegepast binnen de GGz. Denk hierbij bijvoorbeeld aan behandeling van fobieën en bij het doen van ontspanningsoefeningen.Met de opening anticipeert GGzE op de ontwikkeling van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Deze technieken zullen naar verwachting een grote invloed hebben op de samenleving en dus ook op de gezondheidszorg. De VR Hub is gesitueerd in het eLab van GGzE. Hier worden de komende tijd nieuwe VR-, AR- en MR-toepassingen bedacht, ontwikkeld en getest.

In de VR Hub zullen workshops en werksessies plaatsvinden om ideeën te verzamelen. Bedrijven die zich bezighouden met VR, AR en/of MR kunnen er een werkplek krijgen en toepassingen ontwikkelen en testen, in co-creatie met zorgprofessionals, cliëntexperts, innovatie-experts en studenten.De belangstellenden reageerden zeer enthousiast op de VR Hub en de mogelijkheden die VR biedt. Naast het ervaren van verschillen VR-toepassingen was er genoeg tijd om ideeën uit te wisselen en werden voornemens tot samenwerken uitgebreid besproken.

Claustrofobie

De start-up Mind Mansion heeft twee VR-toepassingen voor behandeling van fobieën. Bij de VR-toepassing voor behandeling van claustrofobie ervaar je kleine ruimtes waar je doorheen loopt. Door puzzels op te lossen word je aandacht afgeleid van de beperktheid van de ruimtes. Die copingstrategie kan cliënten vertrouwen geven om te verblijven in kleine ruimtes. Mind Mansion kan de ruimtes groter of kleiner maken, afhankelijk van de wensen van de cliënt.

Hoogtevrees

Het project VR-tigo is een toepassing voor het behandelen van hoogtevrees. Je staat in het echt op een smalle loopplank, zodat de ervaring nog realistischer lijkt. In de VR-animatie zie je hoe de virtuele vloer langzaam naar beneden zakt, waardoor de illusie van hoogteverschil wordt gecreëerd. De animatie maakt gebruik van biofeedback. Je krijgt een VR-bril en een headset op, waarmee via je oor en voorhoofd de hersengolven worden gemeten. Bij een hoog stressniveau zakt de vloer langzamer dan bij een laag stressniveau. Het programma past zich dus aan de gebruiker aan.

Gesprekskatalysator

Met de VR-animatie van Ver Binnen kun je ervaren hoe een psychose voelt. Het computerprogramma kan dienen als gesprekskatalysator tussen cliënt en behandelaar. De animatie is ontwikkeld op basis van gesprekken met en tekeningen van Ton, die aan psychoses leed. De VR-animatie toont bewegende objecten, waaronder brandende schimmen, en liet stemgeluiden horen. Doordat de objecten sneller gingen bewegen en meer stemmen tegelijk te horen waren, krijg je een zeer beklemmend gevoel.

Bloedprikken

Klinisch psycholoog Senne Pol en verpleegkundig specialist in opleiding Eva van Nunen laten zien hoe VR kan helpen om angst voor bloedprikken te verminderen. Zij maken 360 graden video’s, waaronder video’s van de wachtkamer, de huisartsenkamer en de behandelkamer. Tijdens de workshop is er aandacht voor het bloedprikken zelf: een VR-ervaring met elementen uit de echte, fysieke wereld. Je krijgt een VR-bril en koptelefoon op, zodat je de behandelkamer kan zien en kan horen wat de verpleegkundige zegt. Daarnaast krijg je een echte armband om, ruik je ontsmettingsalcohol en drukt Eva met een staafje op je arm, terwijl in de video bloed wordt geprikt. Zo kan dus geoefend worden zonder daadwerkelijk bloed te prikken in een echte behandelkamer.

Ontspannen

Voor cliënten met gegeneraliseerde angststoornissen ontwikkelde Jules Smits diverse VR-animaties. Dat deed hij voor zijn opleiding tot verpleegkundig specialist. Zijn programma’s zijn bedoeld om mensen te laten ontspannen. In een van de animaties komen bijvoorbeeld veel bloemen en vogelgeluiden voor. In een andere animatie zie je witte doeken en pulserend licht, hoor je rustgevende muziek en kun je mindfulness-oefeningen doen.

joep .jpeg

Wil je meer weten over dit project neem dan contact op met Joep Kolijn. Op de hoogte blijven van GGzEi? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.